Friday, April 08, 2011

Kegawatan Aqidah

Apa jadi dengan orang kita?
Itu tajuk forum ehwal semasa
Ahli panel hebat-hebat belaka
Para cendiakawan dan prof madya
Yang bergelar datuk atau ulama
Membahaskan isu yang melanda
Melanda orang tua dan orang muda
Orang dewasa dan juga remaja
Tokoh politik dan rakyat biasa
Ahli korporat dan golongan pekerja

Apa jadi dengan orang kita?
Masalah kegawatan aqidah agama
Gawatnya aqidah macam satu bencana
Walaupun kita tiada tsunami atau gempa
Aqidah kita bak tsunami di Sumatera
Indeks aqidah kita jatuh banyak anak tangga
Seharusnya kita hebat kerana agama kita
Aqidah yang bertunjangkan Allah Maha Esa
Yang menganjurkan akhlak dan nilai mulia
Namun kita memilih jalan yang gelap gelita
Walaupun kita sebenarnya memiliki cahaya

Apa jadi dengan orang kita?
Kita lebih gemar menganjurkan pesta
Kita lebih suka berhibur mari berdansa
Hiburan percuma di ambang merdeka
Arak dan rokok semuanya ditaja
Itu yang kita sajikan setiap masa
Kita paparkan lucah di akhbar perdana
Kita siarkan keaiban dalam media prima
Orang politik sanggup buat apa saja
Demi untuk mereka kekal berkuasa
Saban tahun lapuran Ketua Audit Negara
Disana sini ketirisan dan tiada sebutharga
Beli kapal selam komisen sampai 500 juta
Namun lapuran cuma di arkibkan saja
Yang menyeleweng dibiar tanpa bicara

Apa jadi dengan orang kita?
Maka terjadilah kemungkaran berleluasa
Rasuah dan pecah amanah amalan biasa
Dari ikan bilis hingga merong mahawangsa
Kita suka memaparkan dosa-dosa
Pakaian yang ketat dan menjolok mata
Kawin disusahkan lebih mudah berzina
Maka terjadilah buang bayi merata-rata
Talian Nur cuma batuk ditangga
Jenayah bunuh tiap-tiap hari di berita
Bunuh saudara bunuh gadis mongolia
Penagihan dadah kronik dikalangan remaja
Mat-mat rempit jadi raja dijalanraya

Apa jadi dengan orang kita?
Adakah kita kekurangan alim ulama
Tidak malahan ramai lulusan agama
Tapi ramai yang menjual agama mereka
Menjual agama demi pangkat dan harta
Mereka juga suka mengejar gelayma
Gemar mendampingi golongan berada
Berdaawah dari bilik dingin yang selesa
Makan minum pakaian orang jaga
Hari kebesaran dapat datuk paduka
Isu yang besar tak keluar fatwa
Isu khilaf dijadikan agenda utama

Apa jadi dengan orang kita?
Sebab jalan gelap pilihan kita
Walaupun kita memiliki cahaya
Itu kata Abul Ala Maududi ulama terkemuka
Junjungan kita Rasulullah juga bersabda
Kutinggalkan untuk kamu dua perkara
Supaya kamu tidak tersesat selama-lamanya
Selama kamu masih berpegang kepada duanya
Iaitu Kitabullah dan Sunnah RasulNya
Namun Melayu mudah lupa dan alpa
Sebab tu pertimbangan kita tersasar landasannya
Kita rela guna akal semata-mata
Tanpa panduan dan wahyu Allahutaala

Keris Silau
8 April 2011

5 comments:

Insan Marhaen said...

apa jadi dengan orang kita?

cuma tulis dalam blog je.. tapi tak jadi apa-apa...

Anonymous said...

Tuan Insan Marhaen,

Saya rasa Keris Silau telah malakukan sesuatu yang baik, iaitu memberi nasihat.

Kalau nasihat pun kita nak kondem, saya tak tau lah apa lagi nak suruh dia buat.

Tak kan nak bawa naik tingkat 14 Plaza Masalam atau tingkat 3 bangunan di Jalan Cochrane, suruh terjun kut.

Orang Lama Kelawai.

fakih said...

ape itu..??

fakih said...

ape itu..??

Zulkefli Ahmad said...

setiap usaha ada balasanNya .. yg penting niat tetap kernaNya .. nak jadi apa ka tak jadi apa ka .. adalah kehendaknya ... kita berusaha sekadar kemampuan yang ada yang lain terserah padaNya .. kita kenalah saling bantu membantu ... menyampaikan apa yang baik menghindar apa yang buruk .. wallahua'lam.