Wednesday, April 20, 2011

Aku Mencari-Cari

Aku Mencari-Cari

Aku sedang mencari-cari
Agama yang aku mahu anuti
Aku lihat orang Islam disini
Mereka yang ramai di Serenti
Sebab ingin jadi doktor sendiri
Injek dadah dan ambik ecstasy
Termasuk artis dan penyanyi
Ramai juga digantung akta 39B
Mengedar dan dihukum mati

Lalu aku mencari di universiti
Mungkin ada contoh boleh diikuti
Bila azan Subuh pada awal pagi
Ramai terus tidur tidak peduli
Mungkin mereka penat study
Menghabiskan masa di library
Namun bila ada Hari Konvokasi
Tak ramai pelajar-pelajar Bumi
Yang dapat First Class Degree
Cukup makan aja dapat degree
Menuntut ilmu bukanlah prioriti

Tapi bila ada hiburan
Jom heboh atau kugiran
Sekarang ada pula AF ke 9
Paling popular jadi tumpuan
Live dibuat Anada Krishnan
Maka ramai berpusu-pusuan
Sehingga jem kat jalan-jalan
Mau melihat artis tempatan
Menjerit-jerit bertempetan
Aku menjadi semakin hairan
Mereka yang mengaku beriman
Islam sebagai agama ikutan
Beginikah contoh Muslim budiman

Kemudian gempar pula video lucah
Dato SK kata itu anugerah Allah
Diaibkannya Anuar dan Azizah
Satu Malaysia percaya ianya fitnah
Dato SK kata ini jawapan dari Allah
Sebab dia telah menunaikan haji di Makkah
Dan ketiga-tiga T itu sanggup bersumpah
Bersumpah laknat dihadapan Kaabah
Inikah Muslim yang bershaksiah
Adakah ini contoh terbaik ummah
Untuk yang belum lafaz shahadah

Oh banyak lagi contoh yang punah
Merekalah banyak makan rasuah
Ramai pula yang pecah amanah
Hatta dalam pembinaan masjid Allah
Disonglap AJK masjid dan qaryah
Ramai pula buang bayi tanpa nikah
Sebab kahwin susah berzina mudah
Ramai pula pengotor buang sampah
Tak kira di longkang atau di rumah
Guna ilmu hitam yang bercanggah
Walaupun digelar ustaz atau ustazah

Aku masuk Islam kerana AlQuran
Kalau aku lihat orang Islam tempatan
Maka timbul banyak kehairanan
Adakah orang Islam contoh tauladan
Seharusnya Islam membawa kekuatan
Islam sepatutnya membina keperibadian
Habis kenapa ramai yang ketinggalan
Apa kita nak jawab kat Tuhan?

Keris Silau
20 April 2011

1 comment:

Anonymous said...

This is Toby yang u kenali.
Tak sangka u boleh tulis begini.
Ada yang serius dan mencuit hati.
Tersenyum I baca bersama isteri.
Hanya pesanan yang I nak bagi.
Mesej yang diberi membawa erti
Janganlah sampai ada terasa hati
Tulislah berhati-hati
Agar diri selalu dipuji dan diberkati oleh Ilahi.

Lain kali kita sembang lagi....
tentang isu-isu terkini
U rasa sapa ni????
Salam dari Toby dan bini (: