Tuesday, May 10, 2011

Gula Naik Lagi

Harga gula naik 20 sen lagi
Kerajaan untung rakyat rugi
Orang kaya 20 sen celah gigi
Rakyat biasa jadi mangsa lagi
Kos kehidupan semakin tinggi
Gaji cuma kais pagi makan pagi
Dulu lapar boleh juga rebus maggi
Kini cuma makan roti empat segi

Tunggu kenaikan berantai lepas ni
Cucur badak cucur udang cucur kandasturi
Kueh akok kueh batang buruk kueh koci
Bengkang gandum bengkang kacang bengkang ubi
Bubur kacang bubur pulut hitam bubur nasi
Mee mamak mee bandung mee kari
Roti canai roti telur roti benggali
Nasi kerabu nasi pattaya nasi mandi
Restoran padang restoran tomyam restoran sushi
Kedai mamak kedai runcit kedai kopi
Pasaraya besar pasaraya giant pasaraya hari-hari
Banyak sangatlah nak sebut disini
Boleh dikatakan merangkumi semua industri
Termasuklah buah-buahan dan hasil asas tani
Di semua bandar termasuk Miri dan Sungai Petani

Rasa geram macam nak maki
Isteri "contoh" boleh jalan pi Turki
Tinggalkan anak tinggalkan laki
Bukan aku jeolous bukan aku jaki
Apa faedah 60 orang pergi Turki
Naik kapalterbang bukan jalan kaki
Rakyat disuruh belanja ikut rezeki
Fikir-fikirlah wahai kaum hawa dan lelaki
Dulu bubuh minyak Ron97 penuh tangki
Hari ni naik kapcai aja Honda atau Suzuki
Dulu sampai lobi hotel tinggal kereta kat joki
Hujung minggu bolehlah buffet di Sasaki
Hari ini makan di warung To' Ki
Boleh lah ada beberapa ringgit baki
Inilah alkisah dari Chuping ke Sariki

Keris Silau
10 Mei 2011

4 comments:

a.samad jaafar said...

wowww.. saya suka n3 ni.. err..mlm ni aku gi ceramah ni.. tengok ada tak citer baru..hihihi

isteri contoh ??? alamak ! aku nak muntah....

atifah said...

saya xtahu psal pg turki

Fooart said...

Alhamdulillah, I LIKE your posting. Keep it up. Hidup Islam.....runtuh BN!!!

Anonymous said...

macam macam....