Thursday, February 12, 2009

Damai Abadi Versi Polis Pencen

Aku akan pencen tak lama lagi
Lima tahun jadi Perdana Menteri
Kini semua itu tinggal memori
Aku akan catatkan bibliografi
Dapat lah sikit jualan dan royalti
Untuk aku jalan-jalan mencari

Cari apa cari damai abadi
Yang aku tulis jadikan puisi
Kini baru ada masa nak mengaji
Kitab alShafie dan al Bukhari
Dulu aku pening dengan Khairi
Dan juga juak-juak menteri
Dan tokoh korporat yang greedy
Mahu projek tu mahu projek ni

Lama aku menunggu saat ini
Masa jadi Piem aku selalu busy
Sebab tu aku tertidur siang hari
Terutama meeting pasal ekonomi
Sebab aku jurusan Sastera di universiti
Itulah sebab aku pening tengok Zeti
Banyak sangat nombor aku tak reti

Walaupun lagi sebulan nak berenti
Aku dah malas nak pi opis lagi
Bior Najib aje manage the country
Macam apa yang berlaku di Perak baru ni
Semua tu Najib punya taktik dan strategi
Entah apa dibagi makan 4 ekor monkey
Dia juga yang melantik Dr. Zamberi
Aku lebih suka kat Tajol Rosli
Orangnya lembut macam Melayu asli
Tak lah garang macam Ghazali Jawi

Nampaknya Jean lagi banyak publisiti
Tak caya kau tengok Star atau NST
Aku dah tak larat dah lemah bateri
Penat melayan karenah menteri
Depan aku pijak semut pun tak mati
Belakang aku kutuk giler buat dosa free
Semua dia orang tu hipokrit punya kaki
Tengoklah bila aku tak jadi Piem lagi
Dia orang akan kutuk aku berbaldi-baldi

Aku nak pakat ngan Che Det buat Alumni
Tak berapa bulan Najib pun join kami
Dia tak leh tahan dengan dia punya bini
Teori RAHMAN berulang kembali
Rosmah pula ambil alih Perdana Menteri
Lepas tu baru Anwar belakang juga mari
He he he aku ketawa sungguh geli hati
Ikut Che Det yang ketawa sendiri-sendiri
Kau baca posting blog dia Lompat Lagi

Okaylah sebelum aku mengundur diri
Watak di atas tak kena-mengena yang hidup atau mati
Jadi aku pohon maaf selama aku jadi Perdana Menteri
Sebab masa aku minyak melambung tinggi
Begitu juga dengan bil air dan bil TNB
Roti canai nasi lemak atau capati
Semua itu disebabkan world economy
Semasa aku rasuah juga menjadi-jadi
Dan aku pohon maaf juga perangai Khari
Memang menantu ni pandai ambik hati
Lalu aku percaya kat dia jaga Treasury
Rupanya sekarang baru aku mengerti
Okay lah semua tu berlalu so I dah cakap sorry
Good bye and good luck with new Perdana Menteri

Keris Silau
12 February 2009

No comments: