Tuesday, August 08, 2006

Aku Dan Menantuku

Semalam Pak Lah jawab segala tuduhan
Selepas berdiam diri berbulan-bulan
Ugut pula akan ambik tindakan
Sapa-sapa yang membuat tuduhan
Tanpa asas dan cerita yang bukan-bukan
Spread rumors about me and my son
Termasuklah hal peribadi dan perniagaan
Khabar angin boleh hancurkan perpaduan
Boleh membuatkan suami isteri berceraian
Tak baik buat kerja yang dikutuk oleh Tuhan
Tapi kalau Tun M buat pengumuman
Tentu air mata meleleh berderaian
Jenuh nak pujuk macam cerita Hindustan
Dia mungkin belajar dari Shah Rukh Khan

Khairy pun malas nak entertain
Khabar angin kata dia sudah kahwin
Dengan artis jelita Maya Karin
Wow bertuah juga anak Jamaludin
Apa salahnya kalau Khari kahwin lain
Kan dia bener-bener jejaka tulin
Somebody who have a look and brain
From reputable university, an Oford train
Bercita-cita besar nak jadi pemimpin
It is okay for him nak naik pelamin
Minta tolong Dato K carikan sampin
Teringin pula nak jadi pengantin
Mana tahu mulut aku masin
Amin amin ya Rabulalamin
Close one eye-lah said MP Jasin
Sister In Islam will make noise again
Jaga kamu ada hati nak kahwin lain
Nanti melayang periuk belanga dan besen

Politik Melayu macam tu lah
Suka sebar surat layang fitnah-memfitnah
Media pula memilih apa yang nak dedah
Kita pun tahu ahli politik banyak helah
Sepatutnya mereka fikirkan masalah ummah
Dari asyik cakap sapa yang depa nak nikah
Sepatutnya berusaha banteras rasuah
Dari sibuk kumpulkan kereta-kereta mewah
Dan habiskan wang dari tabung amanah
Kalau merajuk terus saja buat umrah
Ada juga nak honeymoon di Makkah
Kalau rakyat kritik kata kita pecah belah
Rampas masjid tak endah anak qaryah
Letakkan orang parti walaupun tak lancar AlFatihah
Buruk perangai mereka yang claim penyelamat ummah
Teruskan batal Khatib yang handal berkhutbah
Sebab mereka kata khatib kritik pemerintah
Khatib mereka lembik lena habis para jemaah
Sepatutnya masjid menjadi pusat kecemerlangan ummah
Kita buat banyak aktivit dan program mengimarah
Tapi dirosakkan oleh kerakusan parti pemerintah


Keris Silau
8/8/2006

3 comments:

NurAddeen said...

Itulah mentaliti rakyat hari ini
asyik gosip sana sini
apa yang jadi kat umat islam langsung tak peduli
asyik dok temberang sana sini
akhirnya diri sendiri yang rugi!

Gukita said...

Menghitung hari
Tatkala bergegar mentari
Gerun dek kuasa Ilahi
Sedang manusia jahil diri
Mabuk dalam dunia sendiri
Bermaksiat sana sini
Tak sedar kemurkaan Ilahi
Dah hampir kemari
Ya Allah ampuni kami
Yang kerdil ini

Keris Silau said...

Nasihat yang baik Gukita dan Nuraddeen. Teruskan.